Lubofu Women Club

De Lubofu Women Club is in 1994 ontstaan uit een initiatief van Ready Berendsen.
Deze vrouw is getrouwd
met Willem Berendsen, die ruim 40 jaar geleden naar Zambia vertrok als vrijwilliger van de Stichting Nederlandse Vrijwilligers.
Hij
trouwde en bleef. Zij startte een coöperatie met een groep van ongeveer 18 vrouwen.
Van deze groep zijn er nu nog 8 actief.
Als penningmeester is zij tot op de dag van vandaag actief voor de Women Club.

The Lubofu Women Club was
founded in 1994 as a result of Mrs Ready Berendsen’s initiative. This lady is married with Mr W.R.J. Berendsen who left 44 years ago for Zambia as a volunteer for the Organisation of Netherlands volunteers. He married there end stayed on. She started a cooperative with 18 fellow ladies. When the going became tough 10 dropped. The remaining 8 are still active until this day. At the moment Mrs. Berendsen is stilll the treasurer of the club.

De vrouwen besloten om zelf visvijvers te gaan graven.
De modder werd met een schop in emmers gedaan en naar de zijkant verplaatst om dijken te maken. Het onderhoud wordt gezamenlijk gedaan.

The ladies decided to dig fishponds
on their own.
They filled buckets
with soil and mud and transported these on their heads to the edges of the pond to build up the dikes around the pond. Maintenance is carried out on certain days with the whole group. When the ponds need cleaning, the sponsored children assist during the schoolholidays or on Saterdays.

Om alles te kunnen betalen telen ze mais en groenten om te verkopen.

In order to finance everything, they grow maize and vegetables for sale.

De Lubofu Women Club hanteren een wensenlijst.
Onlangs is een computer aangeschaft en volgen een paar vrouwen computerles.
De Lubofu Women Club wil laten zien dat zij in een modern tijdperk leven met kansen, ook op het platteland. Wat belangrijk, haalbaar en nodig is, dat wordt aangeschaft als het geld is gespaard.

The Lubofu Women Club has a list
of projects wich still need funding. They recently puirchased a computer and some of the group followed lessons. The Lubofu Women Club members are pioneers who want to show the community that modern times have arrived whereby everyone has opportunities even in a typical rural setting. When they have saved some money, they invest in equipment or projects which are important and necessary.